Giriş Sayfam Yap Favorilere Ekle Sitene Ekle Arşiv RSS
ANASAYFA KOMŞULAR UYANSA YETER! YAZARLAR KÜNYE İLETİŞİM
KÜLTÜR SANAT BİZİM KİTAPLIK AKTÜALİTE TARİH POSTASI EDEBİYAT VE DÜŞÜNCE DOSYA GEÇMİŞ DOSYALAR ARŞİV
» ----MERVE ÖZARPACI------ İNSANA DAİR...
27 Aralık 2015 Pazar 20:00
12
14
16
18

İNSANA DAİR …

MERVE ÖZARPACI

            İnsanlığın kadim ve temel bir problemi. Haset edilen kimsedeki nimetin elinden çıkmasını arzu etmek; nimet ve şerefin ondan zail olup kendisine geçmesini temenni etmektir. Kıskanılan  kişiden sahip olduğu değerin alınması için türlü  türlü yollara başvurmak suretiyle çaba sarf etmektir.Allah'ın başkasına nimet vermesini hoş görmemek,  başkasındaki nimetin yok olmasını istemektir. Kıskançlık yani çekememezlik.

          Arab dilinde “el-hased “ kelimesi “el-kurad”(kene-sakırga) anlamına gelen “el-hısd” lafzından alınmıştır. Kene, asalakgillerden bir hayvan,  nasıl deriyi delerek yapışır,  kanı emer ve  taşıdığı zehri vücuda zerk ederse,  haset duygusu da kalbi öyle kuşatıp kemirir ve vehimle zehirler.

           Kur'an, insanları, tevhid inancını benimsemesine engel teşkil eden olumsuz karakterlerden  sakındırır.  Sakındırılan bu duygu ve karakterlerden birisi de hasettir. Kişinin imanı tercih etmesine engel oluşturacak düzeyde olabildiği gibi, bile bile yanlışta ısrar etmeye sebep de olabilir. Haset eden , bilişsel olarak doğruladığı gerçeği itiraf ederek benimsemeyi bir türlü içine sindiremez. İlk bakışta ahlaka dair bir kavram gibi öne çıksa da,  Kur ‘an da hasedin değerlendirilişi bir inanç sorunu olarak gerçekleşir … “De ki: Ben, ağaran sabahın Rabbine sığınırım, yarattığı şeylerin şerrinden, karanlığı çöktüğü zaman gecenin şerrinden, düğümlere üfleyen büyücülerin şerrinden ve haset ettiği zaman hasetçinin şerrinden.” (Felak Sûresi, Ayet 1-5)

            Hepsinden önemlisi , Kur ‘an olumsuz karakterleri eğitirken, insanın Allah ile olan ilişkisini temel alır.Kıskançlık duygusu hemen her insanda yaratılış itibariyle belli bir ölçüde vardır. Bu duygunun herkes için bütünüyle yok edilmesi mümkün değildir. Ancak unutulmaması gereken husus, insanın, kıskançlığın kınanan boyutundan kurtulabilme imkanıyla da donatılmış olduğu gerçeğidir.

           Karmaşık bir duygu hali olan haset,  bireysel ve toplumsal zeminde  tahribata yol açma potansiyeline sahiptir.  Kıskançlık / çekememezlik olarak da ifade edilen haset, insanları ihtilafa düşüren bir olgudur. Psikolojik bir durum olarak insanların haktan sapmasına, dalalete sürüklemesine sebep olabilmekte, vahim sosyal neticeler doğurabilmektedir.

        Günümüz modern algısı, insanı diğer insanlara, değerlere sadakat ve bağlılıktan uzaklaştırmakta; yüceltilen bireysel benliği meşrulaştırmakta , hasedin kendisinde yeşereceği mevcut bir alan hazırlamaktadır.

            İnsanın , başkalarının başarıları , yapıcı ve üretici faaliyetleri karşısında duyduğu eziklik ve aşağılık duygusu çoğunlukla kıskanma duygusu biçiminde belirtilir. Kıskanan kimse , üretemediğinden üreteni , başaramadığından başaranı, bilemediğinden bileni, yerme, alaya alma gibi davranışlar sergiler. Hangi bilgi kültür düzeyine sahip olursa olsun, iç dünyasını ortaya  koymaktan kendini alamaz. Bilgi, sanat, nüfuz ve iktidar gibi kaybedilme olasılığı bulunan her şey kıskançlığın konusu olabilir. Kıskançlık ayrıcalıklı konumun yitirilmesi tehlikesinin sezilmesi durumunda gösterilen bir tepkidir.

            Haset çeşitli bağlarla birbirine bağlı bulunan kimseler arasında çoğalır. Emsal ve akranların, kardeşler, amca çocukları ve akrabalar arasındaki hasedin çokluğu, ortak bağların hedef ve menfaatlerin çatışmasından kaynaklanır. Gayelere ulaştıracak nimete sahip olunmasından  hoşlanılması , arkadaşına muhalefeti , ardından da nefreti ve kalbe yerleşen kini doğurur. Kin, tahkiri  (hor görmek, kötülemek,aşağılamak) ve haset ettiğine karşı böbürlenmeyi getirir. Adeta kişinin iç dünyasında vuku bulan bir savaş halidir. Hasedin,  hem hasetçiye hem haset edilene ve hem de çevreye dönük yıkıcı sonuçları vardır. Mutluluk halini, ateşin odunu yediği gibi yer. Haset duygusunu etkisiz bırakarak doğruya sevk edecek hissiyat ,  gıpta etme,  hayranlık duyma ve imrenmedir.  

            Malın hepsini almak, malı kapatmak , malın tekelini elinde bulundurmak anlamında kullanılan “ihtikar” ile, her bir şeyi kendinde tutma ve başkasında olmaması arzusuyla “haset” kavramı arasında ilginç bir benzerlik vardır. İhtikar gayri ahlaki bir niyet ve eylem olduğu gibi hasette ihtikarın bütün olumsuzluklarını kendisinde barındıran gayri ahlaki bir tutumdur. Bu düşüncenin en karakteristik tezahürü, sevgiyi-sevinmeyi muhatabına çok görerek muhatabının mutlu olmasından hazzetmektedir.

            ““HASETTEN (KISKANÇLIKTAN) SAKININ ! ÇÜNKÜ HASET, ATEŞİN ODUNU YİYİP BİTİRDİĞİ GİBİ , KISKANÇLIKTA İYİ AMELLERİ YER BİTİRİR. (H.ŞERİF)

            “BİRBİRİNİZE KARŞI BUĞZ ETMEYİN, BİRBİRİNİZE HASET ETMEYİN , BİRİBİRİNİZE SIRT ÇEVİRMEYİN , EY ALLAH ‘IN KULLARI KARDEŞ OLUN … 


  Yorumlar

1 ŞerifeBetül 27/12/2015 21:19
Kaleminden dökülen kelamlara bereket,kalemine kuvvet Mervem.. :)

«« İlk Sayfa    « Önceki      Sayfa 1      Sonraki »    Son Sayfa »»
   (Toplam 1 Kayıt )   

  Yorum Ekle

Ad Soyad :
E-Posta :
Mesaj :
Güvenlik Kodu :


 

                            

YAZARLAR
UFUK KÜÇÜK
--------UFUK KÜÇÜK----PİŞMANLIĞA MUŞTU---
SEDA Ç.
SAYIN SEN
YİĞİT KOÇ
İYİLİK ANLAYIŞLARI
UĞUR GÜVEN
----------ŞAŞIRMAK HAKKINI ELDE BULUNDURMAK-------------
REŞAT BAŞER
OSMANLI TUĞRASI BİZDEN ÖNCE
SAMİ EREN
SAHİ, İSMET ÖZEL 15 TEMMUZ AKŞAMI NEREDEYDİ?
RIFAT TÜRKARSLAN
DİNDARLIK
ASYA DENİZ
----ASYA DENİZ----SİYASETİ HEYBENİZDEN ATIN BİR KENARA
YASEMİN KARAMANLI
BAYRAM EĞLENCE MİDİR?
CİHAD YURDABAKAN
CEMİL MERİÇ:ENTELEKTÜEL BİR ÜS
TUĞBA ÖZDEMİR
ÖFKELİYİM
RAMAZAN EGE
----MEZHEP SAVAŞLARI YAHUT BİRLİKTELİK KAYGILARI ----
TAYFUN DEMİR
KISA NOTLAR -I-
ÇOK OKUNANLAR bu hafta | bu ay
ÇOK YORUMLANANLAR bu hafta | bu ay | bu yıl
İstatistik

Site En iyi Mozilla Firefox ve Chrome Tarayıcısıyla 1024x768 Çözünürlükte Görüntülenir. Tüm Hakları Saklıdır.

AKLIMIZA DÜŞÜNCE 2011

EDİTÖR